luni

Frica severă de întuneric- nictofobia

Astăzi la Dezvoltare Personală am discutat cu elevii mei despre teamă, despre frica de anumite persoane, lucruri, de înălțime, de apă, etc. Cei mai mulți dintre ei au recunoscut că le este teamă de întuneric. De fap, și multora dintre noi ne este sau ne-a fost frică, în copilărie, cel puțin, de întuneric. 

Ce este și cum apare nictofobia?

Nictofobia este o fobie carecterizată de frica severă de întuneric, un sentiment impactat psihologic asociat în general copiilor. Persoanele afectate devin nervoase într-un mediu întunecat, dorm cu lumina aprinsă, nu ies noaptea din casă, acuză palpitații, transpirații, tremor și chiar o stare de rău când sunt forțate să stea în întuneric. Pot deveni chiar furioase dacă cineva încearcă să le încurajeze să petreacă un timp în întuneric. Specialiștii spun că frica de întuneric poate avea cauze diverse și că este foarte importnat să înțelegem motivul pentru care apare pentru a o putea vindeca. Copiii nu trebuie forțați să vorbească despre temerile lor, dacă nu sunt pregătiți, ei nu pot face diferența între ceea ce este real și ceea ce este imaginar. De aceea nu respingeți sau nu faceți niciodată haz de temerile copiilor. Pentru adulți teama poate fi nejustificată, dar poate fi destul de reală pentru cei mici.

Cum tratăm frica de întuneric

Dacă nu există o situație care să necesite tratament de specialitate/ consiliere, este foarte important să le tratăm cu seriozitate fricile, să le oferim celor mici posibiliatea de a vorbi despre ce simt ei. Creearea unui mediu care să liniștească copilul poate fi utilă, oferindu-i sprijin, atenție, cald, căldură emoțională și acceptarea stărilor sale. Copiilor le poate fi de folos să aibă un obiect de siguranță (o păturică specială, o jucărie, un animal din pluș) pe care să-l țină lângă el pe tot parcursul nopții pentru a-l ajuta să se simtă mai relaxat la ora de culcare. Deasemeni, o lumină de veghe poate fi utilă pentru a crea siguranța pe timpul nopții chiar dacă copiilor nu le este frică de întuneric. Atâta timp cât nu dăunează procesul de adormire, este potrivit să țineți o lumină aprinsă la ora culcării. Sau puteți lăsa ușa deschisă la camera copilului- acest lucru poate crea , de asemenea, un sentiment de confort care poate atenua frica asociată cu separarea de părinți la ora de culcare. Uneori, împărțirea dormitorului cu un frtae/soră mai mare ajută la reducerea senzației de frică.

S.O.S. Satele Copiilor

Cu toții am avut parte, la un moment dat, de o situație/perioadă dificilă dar am reușit să depășim momentul și să mergem mai departe. Dr. Oetker a demarat o campanie în care și-au propus să adune cât mai multe astfel de povești ale celor care au depășit cu bine momentele grele din viața lor. Pentru fiecare poveste înscrisă în campanie Dr.Oetker donează câte un euro către SOS Satele Copiilor (divizia Mama SOS), care oferă copiilor vulnerabili ce au pierdut sprijinul familiei biologice, o a doua șansă de a crește alături de o familie iubitoare.
Înscrie-ți și tu povestea #fărăfrică pe site-ul http://www.prajiturifarafrica.ro și contribuie la donația făcută de către Dr. Oetker.
Trimiteți un comentariu