joi

Supa - esența sănătății



Totul despre supă

În familia mea, esența sănătății este supa. Valoarea terapeutică a supei provine din ușurința cu care organismul poate să asimileze nutrienții din ingredientele folosite la prepararea ei. Astfel, supa contribuie la detoxifierea și întărirea sistemului imunitar: te scapă rapid de gripă, toxiinfecții alimentare sau reumatism. putem spune că supa reprezintă soluția cea mai eficientă pentru eliminarea toxinelor din organism. Ea are, totodată, și numeroase beneficii: ajută ficatul în procesul de detoxifiere  a sângelui, stimulează circulația sangvină, reduce inflamațiile și oferă organismului mineralele de care are nevoie. Bunica mea spunea că supa de pui este o injecție cu anticorpi și vitamine, ceea ce este perfect adevărat, după cum afirmă atât medicii dar și nutriționiștii. Pentru că pot fi digerate cu ușurință, și în zilele noastre, supele încă mai sunt prescrise pentru recuperarea bolnavilor, astfel, organismul recuperându-se și întărindu-se cu rapiditate.

Supa tradițională

Supa este un lichid savuros care se prepară din cele mai vechi timpuri, din combinații diferite de ingrediente, de la mulțimea de legume pastelate până la cel mai exotic pește. 
Supa tradițională este o zeamă clară obținută prin fierberea tuturor componenetelor prezente în mod clasic într-o supă: legume, leguminoase, carne - dar strecurate în finalul pregătirii și combinată ulterior cu un produs făinos - griș (găluște) sau paste făinoase (tăiței), orez. La prepararea supei se pierd puține elemente nutritive, deoarece în timpul fierberii esența rămâne în zeamă. Totuși,  se știe că vitamina C este distrusă la expunerea la căldură, astfel este indicat ca toate legumele verzi să fie adăugate în supă cât mai târziu posibil.
Supa cu găluște de griș are în compoziție o sursă de glucide care o face nepotrivită ca și opțiune pentru seară, dar foarte potrivită pentru prânz. Ceea ce este de remarcat este că nu necesită garnitură suplimentară de pâine/ lipie/ focacia - care sunt alte surse de glucidice. Totuși, majoritatea românilor nu rezistă și cad în păcat măcar cu o felie de pâine groasă, prospătă, de casă.

Mâncare sănătoasă pentru copilul tău

Copiii noștri sunt cei mai importanți din lume. Pentru ei vom asigura cele mai bune condiții pentru dezvoltare fizică și psihologică. Inevitabil, totul începe de la hrana pe care le-o oferim, hrana din farfurie, dar și cea spirituală, prin sfaturi, prin modul de creștere, prin modelul pe care îl văd în noi, adulții. 
Supele nu sunt întotdeauna preferatele copiilor. Esențial este să le oferim celor mici, în fiecare zi, fără excepție, o supă chiar dacă nu este cel mai acceptat fel de mâncare. Supa trebuie să se găsească în meniul zilnic al fiecărui copil pentru că reglează tranzitul intestinal și duce la o digestie sănătoasă. 
Există numeroase trucuri ca să prepari o supă pe care și cel mai mare mofturos o va accepta ușor. Folosește legume variate și evită conservanții și potențiatorii de aromă. Nu recomand legumele deshidratate și nici pe cele congelate atât timp cât avem legume proaspete la piață. Nu recomand nici supele instant și nici pe cele acrite cu sare de lămâie. Evident, supa nu trebuie să arate ,,ca la spital”, dar, mai ales pentru cei mici, supa trebuie să rămână cât mai simplă cu putință și să aducă în același timp un aport nutritiv copiilor noștri. Se va folosi de fiecare dată pentru prepararea hranei pentru cei mici legume proaspete ce nu vor fi călite în ulei încins și, oricum, nici nu este indicat să se folosească pentru copiii mai mici de 3-4 ani orice fel de prăjeli. 

Super-supă pentru micii mofturoși


Supa de găluște rămâne una dintre cele mai sănătoase rețete culinare pentru copii. Găluștele reprezintă pentru copii și o distracție: alternezi o gură de gălușcă cu una de morcovel și te trezești că cel mic deja a mâncat jumătate de bol de supă! Copilul tău va iubi acestă supă mai ales dacă găluștele vor ieși pufoase și gustoase. 
Acestea fiind spuse, iată reteța pentru super-supa mofturoșilor:
Legume de tot felul: țelină, morcov, ceapă, ardei gras, rădăcină de pătrunjel, păstârnac, dovlecel, cartof.
Se fierb la foc mic toate legumele, având grijă să le adăugăm în funcție de gradul lor de fierbere (morcovii de exemplu fierb mai greu decât dovlecelul). La final, când toate sunt fierte, adăugăm și găluștele care se fierb separat.
De fapt, nu e nicio magie în prepararea lor!
Găluștele se prepară extrem de simplu. Se pune la fiert (nu în clocot), într-o cratiță micuță, apă cu sare. Între timp, ne ocupăm de prepararea găluștelor. Dintr-un ou ies aproximativ 5-6 găluște, depinde de mărimea pe care o doriți. Se separă albușul de gălbenuș, albușul se bate spumă cu o linguriță de apă rece, apoi se adaugă și gălbenușul și grișul, în ploaie, cum spunea bunica, adică puțin câte puțin.
Se ia cu lingura (lingurița, după preferință) din compoziție și se pune la fiert în apa fierbite cu sare. Se lasă să fiarbă la foc mic. Când sunt gata, se iau din această cratiță și adaugă în oala cu supă. Nu uitați să adăugați și pătrunjel, îi va oferi o savoare specială.

- Ai pus și cubul magic? nu uită să întrebe de fiecare dată mofturoasa de fiică-mea. Numai așa termină toată farfuria, singură-singurică.

Trimiteți un comentariu